In 2019 startte de Vlaamse Raad voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (Vlaamse Raad WVG) zijn werkzaamheden.
Deze raad neemt de adviesfunctie over van de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid (SAR WGG). Daarnaast krijgt de Vlaamse Raad WVG ook een nieuwe, bijkomende opdracht: het sluiten van akkoorden. In de raad zal overleg plaatsvinden tussen de stakeholders uit het middenveld en de Vlaamse Regering met als doel akkoorden te sluiten over strategische beleidsaangelegenheden in het Vlaamse welzijns-, volksgezondheids- en gezinsbeleid.
De opstart van deze nieuwe raad bracht in het afgelopen jaar een aantal inhoudelijke, organisatorische en operationele opdrachten met zich mee. Zo legden de leden de doelstellingen die de raad nastreeft vast in de missie en visie. De Vlaamse Raad WVG wil gedragen akkoorden sluiten met de Vlaamse Regering evenals de regelgever adviseren op strategisch niveau. Hierbij houdt men steeds het algemeen belang voor ogen en streeft men naar een maatschappelijk verantwoord, duurzaam en innovatief beleid.
De procedures werden in een huishoudelijk reglement gegoten. Dit reglement werd samen met de Vlaamse Regering opgesteld en goedgekeurd.
Tot slot werden er in de vier kamers van de Vlaamse Raad WVG telkens een voorzitter en een ondervoorzitter verkozen.
Naast de werkzaamheden in het kader van de opstart van de raad, heeft de raad in 2019 ook al enkele reactieve adviezen uitgebracht en werd er gestart met het opmaken van adviezen die de raad op eigen initiatief neemt. Deze adviezen maken deel uit van het nieuwe werkprogramma van de raad.
We wensen u een aangename lezing van dit jaarverslag.
Ann Baeyens, Tom Balthazar, Hendrik Delaruelle, Tanja Nuelant
voorzitters van de Vlaamse Raad WVG
Het jaarverslag geeft op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier de belangrijkste activiteiten weer. Via de navigatie in de balk wissel je gemakkelijk tussen de verschillende onderdelen.
Via de pijltjes blader je pagina per pagina naar voren of naar achteren. Via het pagina-icoontje blader je doorheen het hele jaarverslag van pagina naar pagina. Je kan via de thuisknop steeds terug naar het begin van het jaarverslag. De teller toont op welke pagina je je bevindt. Het hamburgermenu geeft de onderverdeling in werkthema's.Oprichting: de Vlaamse Raad WVG ging van start op 1 januari 2019.
Akkoorden: de Vlaamse Raad WVG heeft als opdracht om akkoorden te sluiten tussen de stakeholders en de Vlaamse Regering over aspecten van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Adviesfunctie: de Vlaamse Raad WVG heeft ook een adviesfunctie ten aanzien van de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement. Hij heeft de opdracht om advies uit te brengen over de hoofdlijnen van het beleid en bij te dragen tot het vormen van een beleidsvisie. De Vlaamse Raad WVG zal uit eigen beweging adviezen uitbrengen of op verzoek over voorstellen van decreet, over ontwerpen van besluit van de Vlaamse Regering en over conceptnota’s, groenboeken en witboeken.
Opdrachten: in het decreet van 29 juni 2018 tot oprichting van de Vlaamse Raad WVG krijgt de raad de volgende opdrachten met betrekking tot het beleid inzake Vlaamse sociale bescherming en het beleid inzake personen met een handicap, het beleid inzake gezondheid, het beleid inzake welzijn en justitiehuizen en het beleid inzake gezin en jongerenwelzijn:
Samenstelling: de Vlaamse Raad WVG bestaat uit vier kamers:
De leden van de kamers van de Vlaamse Raad WVG werden bij Ministerieel Besluit van 1 februari 2019 aangeduid. In de loop van het jaar werden een aantal leden vervangen. Hieronder vindt u de samenstelling van de kamers op 31 december 2019.
Adviezen: de Vlaamse Raad WVG bracht in zijn opstartjaar 14 adviezen uit.
adviezen op vraag |
geen adviezen op eigen initiatief wegens opstart |
adviezen waarop niet werd ingegaan wegens opstart |
Omdat de raad begin 2019 nog volop in opstart was, kon er op 5 adviesvragen niet ingegaan worden. Onder die omstandigheden was het niet mogelijk om op korte termijn tot een gedragen advies te komen. De leden hechtten er groot belang aan dat de Vlaamse Raad WVG een goede start kon maken zodat later op een kwaliteitsvolle manier kon worden geadviseerd.
Het gaat over de volgende adviesvragen:
Kamers: de intersectorale kamer van de Vlaamse Raad WVG bracht de meeste adviezen uit, gevolgd door de sectorale kamer Beleid Vlaamse Sociale Bescherming en Personen met een Handicap en daarna de sectorale kamer Gezondheid.
Intersectorale kamer |
Sectorale kamer Beleid Vlaamse Sociale Bescherming en Personen met een Handicap |
Sectorale kamer Gezondheid |
Sectorale kamer Gezin en jongerenwelzijn |
Vergaderingen: de Vlaamse Raad WVG vergaderde in 2019 drie keer met alle kamers samen: op 28 februari, 28 maart en 19 oktober.
Het voorzitterscollege vergaderde 5 keer.
De verschillende kamers van de Vlaamse Raad WVG vergaderden samen 24 keer.
De intersectorale kamer adviseert, levert reflecties en beleidsvoorstellen en overlegt (met het oog op het afsluiten van akkoorden) over het beleid van twee of drie sectorale kamers en het beleid inzake welzijn en justitiehuizen.
In 2019 bracht de Intersectorale kamer 4 adviezen uit.
De Vlaamse raad WVG legt in dit advies vooral de klemtoon op de nefaste impact van het niet-indexeren van de toelagen in het gezinsbeleid, nl. rang- en leeftijdstoeslagen. De raad is ook ontstemd over de beslissing van de Vlaamse Regering om geen indexering op werkingsmiddelen voor een periode van vijf jaar toe te passen. De werkingssubsidies worden al jaren niet meer geïndexeerd. Ook in voorbije jaren koos de Vlaamse Regering immers voor deze besparingstechniek. Het gebruik van de kaasschaaf (via niet-indexering) als besparingstechniek is een weinig efficiënte en weinig effectieve techniek. Er is nood aan meer doordachte structurele hervormingen.
Deze sectorale kamer adviseert, levert reflecties en beleidsvoorstellen en overlegt (met het oog op het afsluiten van akkoorden) over het beleid inzake Vlaamse Sociale Bescherming en het beleid inzake Personen met een Handicap.
In 2019 bracht de kamer VSB en personen met een handicap 3 adviezen uit.
Door de zesde staatshervorming beschikt Vlaanderen over de bevoegdheid om wat betreft revalidatie ook eigen beleidskeuzes te maken. De Vlaamse Raad WVG is zeer tevreden dat Vlaanderen deze kans grijpt en de toekomst voor de Vlaamse revalidatie uittekent in een conceptnota. Het model dat in die nota beschreven is, wordt door de raad gesteund. Al mist de raad een verdere intersectorale benadering die de persoon met een revalidatienood echt centraal plaatst en waarbij hij kan rekenen op die revalidatiebehandeling die het best aansluit bij zijn behoeften en levensdoelen. De raad vraagt de nieuwe Vlaamse Regering om het werk voort te zetten en om de verdere uitrol van een ambitieus en geïntegreerd revalidatiebeleid op te nemen in het Vlaamse regeerakkoord. Het advies van de Vlaamse Raad WVG over de revalidatie kan inspiratie bieden voor de verdere uitwerking van het beleid in deze sector.
Deze sectorale kamer adviseert, levert reflecties en beleidsvoorstellen en overlegt (met het oog op het afsluiten van akkoorden) over het beleid inzake gezondheid
In 2019 bracht de sectorale kamer Gezondheid 2 adviezen uit.
De Vlaamse overheid heeft met de zesde staatshervorming de bevoegdheid gekregen om, rekening houdend met het federale quotum, jaarlijks subquota op te leggen die de toegang tot de gezondheidszorgberoepen regelen. De Vlaamse Raad WVG adviseert positief over de Vlaamse regelgeving hieromtrent. Wel meent de raad dat de samenstelling van de Vlaamse planningscommissie te eenzijdig door het aanbod wordt ingevuld. Hierdoor zullen de bezorgdheden en belangen van de aanbodszijde (artsen en instellingen met stageplaatsen) zeker een impact hebben op de planning, maar dreigen de behoeften en noden van de patiënten of personen met een zorgnood te weinig te worden belicht. De raad adviseert dat er meer evenwicht wordt gebracht in de samenstelling van de Vlaamse Planningscommissie. De raad vraagt ook om maximale transparantie van de werking van die commissie te verzekeren. In zijn advies maakt de raad tot slot nog een aantal kanttekeningen bij de problematiek van de planning van het medisch aanbod
Deze sectorale kamer adviseert, levert reflecties en beleidsvoorstellen en overlegt (met het oog op het afsluiten van akkoorden) over het beleid inzake gezin en jongerenwelzijn.
In 2019 werd de sectorale kamer Gezin en Jongerenwelzijn niet om advies gevraagd.
Website: bij de start van de nieuwe Vlaamse Raad WVG ontwikkelden we een website waarop alle adviezen en rapporten van de raad te vinden zijn.
Https: in mei 2019 schakelden we over van een http-website naar een https-website. Dit zorgt o.a. voor meer beveiliging en gebruikersvertrouwen en een verbeterde ranking in Google search.
Nieuwe look & feel: in de zomer van 2019 gaven we de website een modernere uitstraling met meer aandacht voor beelden, meer structuur door blokken en responsiviteit.
Anysuferproof: de website is Anysurferproof. Dit kwaliteitslabel garandeert dat onze website voor iedereen toegankelijk is, ook voor mensen met een functiebeperking. Met het behalen van het label voldoet onze website ook aan de vereisten in het kader van het Toegankelijk Web-project van de Vlaamse overheid. Eind 2019 startte een nieuwe doorlichting voor een vernieuwing van het tweejaarlijkse toegankelijkheidslabel. De definitieve toekenning is voor 2020.
GDPR-proof: de Vlaamse Raad WVG hecht veel belang aan de bescherming van persoonsgegevens en houdt zich aan de wet- en regelgeving waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR). Sinds de start van de GDPR in mei 2018, vind je een privacyverklaring en toelichting bij het cookiebeleid op de website.
Bezoekers en downloads: op de website van de Vlaamse Raad WVG telden we in 2019 6.021 unieke paginaweergaven en 256 unieke downloads.
sessies |
gebruikers |
paginaweergaven |
In het opstartjaar stuurde de Vlaamse Raad WVG 1 nieuwsbrief over zijn activiteiten.
De open rate van de nieuwsbrieven ligt boven de benchmark van overheidsnieuwsbrieven (26,5%) bij Mailchimp.
nieuwsbrieven |
abonnees |
De Vlaamse Raad WVG volgt de wettelijke bepalingen over de openbaarheid van bestuursdocumenten die gelden voor de diensten, instellingen en rechtspersonen die afhangen van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest.
Dat betekent onder meer dat de Vlaamse Raad WVG aan ieder natuurlijk persoon, rechtspersoon of groepering ervan die erom verzoekt, de gevraagde bestuursdocumenten openbaar maakt door er inzage in te verlenen, er uitleg over te verschaffen of er een afschrift van te overhandigen. Deze verplichting geldt niet als de aanvraag betrekking heeft op bestuursdocumenten die niet af of onvolledig zijn. In praktijk worden vrijwel alle beslissingen van de Vlaamse Raad WVG gepubliceerd via zijn website en worden ze dus actief openbaar gemaakt.
In 2019 ontving de Vlaamse Raad WVG geen aanvragen tot openbaarmaking van bestuursdocumenten.
De Vlaamse Raad WVG ontving geen klachten in 2019.